Hivatásom Nagyapámtól örököltem.....A Modern Nő beszélgetőtársa : Katona-Kapusi Izabella Nőfély-Ceremóniamester

2014.01.30 11:20

Életünk talán egyik legszebb és legemlékezetesebb napja az esküvőnk napja. A készülődés hosszú időt vesz igénybe ,hogy a legszebb napon minden rendben legyen. A ruhák, dekoráció,az ételek, a helyszín gondos kiválasztása alaposan igénybe veszi az ifjúpárt. Aztán elérkezik a várva várt nap,és az izgalmak fokozódnak. Ki fogadja a vendégeket, oda figyelni ,szórakoztatni mindenkit, a vacsora , a tánc , a torta ….. és így tovább ,és így tovább…..Hogy ne az ifjúpárt terheljék ezek a feladatok,egyre gyakoribb,hogy az esküvőt  hivatásos  vőfély  vezeti le. A régi szokás szerint a vőfély a család egyik barátja,rokona volt , de mára igazi hivatássá vált az esküvők és lakodalmak levezénylése,sőt nem ritka,hogy a vőfély szerepében ma már hölgyeket azaz nőfélyeket is találhatunk.

A Modern Nő beszélgetőtársa : Katona –Kapusi Izabella nőfély és ceremóniamester

                             

-Mikor gondoltál rá először, hogy nőfélyként vállald az esküvők lebonyolítását?Hogy emlékszel vissza az első esküvőre amin résztvettél ?

Már gyerek koromban amikor lakodalomban voltunk emlegettem az édesanyámnak,hogy milyen jó lenne ha női vőfélyek is lennének. Elképzeltem milyen tradicionális ruhát viselnének,hogyan lenne a hajuk...stb. Persze erre azt a választ kaptam,hogy női vőfélyek nincsenek

A középiskolai tanulmányaim végeztével megszűntek a számomra megszokott versmondó és szép olvasó versenyek. Hiányzott,az a bizonyos vizsgadrukk amit egy-egy fellépés/szereplés előtt éreztem.

Ekkor fogalmazódott meg bennem,hogy Nőfélykedésre adom a fejem. Nem állt tőlem távol,hiszen az anyai nagyapám is vőfély volt annak idején. A kezdetekben Id. Bodolai László Józsán élő vőfély volt segítségemre. Ő mondta el nekem,hogyan is zajlik le egy lakodalom,mit kell csinálnia egy vőfélynek .A verseim nagy részét én írtam,és írom is folyamatosan,hiszen ahogy nincs két egyforma egyéniség úgy nincs egyforma lakodalom sem. Mindegyikre külön szoktam felkészülni,kiválasztani az oda illőt a verseim közül vagy írom a legújabbat, de Nagyapám verseit is szívesen használom.

Az első esküvő amit volt szerencsém levezényelni 2009.szeptember 12-én volt Nádudvaron. Ott álltam mindössze 20 évesen 120 ismeretlen ember előtt,akik mind azt várták,hogy "irányítsam" és szórakoztassam őket. Most visszagondolva ijesztőnek tűnik,de akkor egy picit sem féltem. Bíztam magamban,és mindabban amit megtanultam. Igazán jól sikerült lakodalom volt,ahol a násznép jól érezte magát,mikor egy kezdő nőfély debütált.

-Pontosan milyen feladata van egy nőfélynek? Miben segítheti az ifjúpárt a nagy napon?

Sok dolgom van egy lakodalom alatt. Ha egy hagyományos lakodalmat veszünk alapul,akkor már kora délután megkezdődik a feladatok sora. Először megérkezem a vőlegény szüleinek a házához,ahol elbúcsúztatom Őt a szüleitől,testvérektől,rokonoktól,barátoktól,majd  együtt  indulunk útnak a menyasszonyos házhoz.(Ez falun pl. gyalogszerrel történik,zenekari kísérettel.) Mikor megérkezünk a Násznagytól kikérem a menyasszonyt a vőlegény számára,majd elbúcsúztatom Őt is a szülőktől,testvérektől,rokonoktól. Ezután következik a nap hivatalos része,az esküvői szertartás. Szertartás után csokordobás (ezzel kiválasztva a következő menyasszonyt a hajadonok közül).A lakodalom helyszínére érve következik a vacsora,Minden fogáshoz külön rímbe foglalt rigmust mondok,ezzel tálalva az ételt. Vacsora után jön az ifjúpár nyitótánca,amire ha kérnek egyedi verset írok. Az első tánc után kezdődhet a mulatság. Természetesen csak a vendégek részére,hiszen nekem még sok dolgom van. Fel kell konferálni a menyasszonyi tortát,levezetni a menyasszonytáncot,felszolgálni az éjféli menüt,indítani a menyecsketáncot és levezetni a vonatozást is. Természetesen játékokkal színesítem a programot ha a hangulat érdekében.

-Az esküvő elött mennyivel célszerű nőfély vagy vőfény segítségét kérni ?

A Nagy Nap előtt minimum fél évvel célszerű felvenni a kiszemelt nőféllyel/vőféllyel vagy ceremóniamesterrel a kapcsolatot.

-Van-e kedvenc  storyd, emlékezetes pillanatod az esküvőkről amin résztvettél ?

Nem tudnék kiemelni egy részletet sem egyik lakodalomból sem. Mindegyikre szívesen emlékezem vissza. Volt ahol az ifjú pár 4 éves kisfia mondott verset a szüleinek,ezzel gratulálva nekik. Egy másik lagziban egy állóhajón nőfélykedtem, amikor is az ifjúpár kérésének eleget téve egy másik hajóra átszállítottam a násznépet és egy órás sétahajókázásra vittek minket. De volt szerencsém Lajsz Andrást felkonferálni egy esküvőn. Könnyeztem együtt a násznéppel mikor a vőlegény édesapjához szóltam,aki már nem lehetett köztünk,és együtt nevettünk,mikor megbotlott a nyelvem egy mondat közben...sorolhatnám órákig,és szerintem akkor sem fogynék ki a történetekből.

Hivatásom a Nagyapámtól örököltem, aki nem is gondolta,hogy a hagyományt az egyik  legkisebb unokája viszi tovább.

 

             https://www.izanofely.mlap.hu


 

Téma: Hivatásom Nagyapámtól örököltem.....A Modern Nő beszélgetőtársa : Katona-Kapusi Izabella Nőfély-Ceremóniamester

Nincs hozzászólás.

Új hozzászólás hozzáadása